Osteoporóza („řídnutí kostí)“ je jedním z hlavních zdravotních problémů u žen po menopauze. Je známo, že po 50. roce věku dochází u žen k demineralizaci kostry, tedy úbytku vápníku z kostní tkáně. Tento úbytek je způsoben snižující se hladině ženských pohlavních hormonů (estrogenů) následkem vyhasínající funkce vaječníků.
Vzhledem k úbytku vápníku z kostí je vhodné vápník ve zvýšené míře u těchto žen doplňovat. Je známo, že v osudu vápníku v těle hraje svoji roli vitamin D. V nově zveřejněné klinické studii si australští vědci položili otázku, zda u žen po menopauze zabraňuje souběžné dlouhodobé podávání vápníku a vitaminu D demineralizaci kostí účinněji než podávání samotného vápníku nebo samotného vitaminu D.
Studie byla zveřejněna v lednu 2008 v časopise Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism. Do studie bylo zařazeno 120 žen ve věku 70 až 80 let. Základním hodnoceným parametrem byla tzv. kostní denzita kyčelní kosti (denzita je hustota kostní tkáně, která je ukazatelem její mineralizace; při osteoporoze je kostní denzita snížená). Ženy byly rozděleny na čtyři podskupiny. První podskupina žen dostávala denně vápník v dávce 1200 miligramů a tabletu vitaminu D, druhá podskupina vápník ve stejné dávce a tabletu bez aktivní látky (placebo), třetí podskupina vitamin D a tabletu s obsahem placeba a poslední podskupina dostávala denně dvě tablety placeba.
Po jednom roce byla původní kostní denzita zachována jen ve skupině užívající vápník a kombinaci vápník plus vitamin D. Ovšem při kontrolách po dalších 3 a 5 letech byly kostní denzita zachována jen ve skupině žen, užívajících kombinaci vápníku a vitaminu D. Pouze ženy, užívající tuto kombinace, tedy nejevily známky osteoporozy. Tento jev je pravděpodobně způsoben především tím, že vitamin D (po své proměně v těle na ůčinnou látku - kalcitriol) umožňuje vysoký stupeň využití vápníku obsaženého v potravě tím, že podporuje jeho vstřebávání ze střeva a působí i na procesy mineralizace kosti. Autoři studie došli k závěru, že k prevenci rozvoje osteoporozy, je třeba ženám po menopauze dodávat kromě vápníku i vitamin D (pokud není v dostatečném množství v potravě, je vhodné doplňování pomocí doplňků stravy.
Doporučená denní dávka vápníku se liší stát od státu, u nás pro ženy po menopauze se doporučuje podávat 1200-1500 miligramů/den. Doporučená dávka vitaminu D se pohybuje mezi 5 a 15 mikrogramy/den.
Zdroj: Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 2008 (on line publ. 17.1.2008)
Všechny produkty ze skupiny: minerály - vápník, vápník+hořčík+zinek

Snowkiting | Zdravý životní styl | Houby | Kontaktní čočky | Plastika nosu | Zubní implantáty | Bio-life.cz | Mikroskopy | Snowboard, snowboard shop | Kvalitní parfémy