Vliv jednotlivých složek stravy a nutričních doplňků se stává stále častěji předmětem odborného výzkumu. Příčinou tohoto jevu je fakt, že lidé potravinové doplňky vyhledávají a to především pod vlivem reklamy. Protože je známo, že u téměř 75 % nemocí hraje složení stravy významnou roli, začaly se množit odborné studie o vlivu dietních faktorů na lidské zdraví. Lékaři prostě chtějí vědět, zda to, co jejich pacienti konzumují, skutečně (jak často tvrdí reklama) ke zdraví přispívá, či nikoliv. Příkladem může být souhrn klinických studií o účincích zeleného čaje, který byl nedávno publikován v odborném časopise Mayo Clinic Proceedings.
Lístky zeleného čaje na rozdíl od čaje černého (přestože se jedná o lístky ze stejného druhu rostliny Camelia sinensis), neprocházejí fermentací, tj. skladováním vuzavřeném prostoru, kde dochází kvysychání lístků a přeměně (oxidaci) některých složek původního přírodního čaje vjiné látky. Zelený čaj vzniká naopak tak, že otrhané lístky se napaří a tím se oxidaci zabrání. Výsledkem je rozdílné složení u obou typů čajů, pokud jde o íşčinné látky. Vzeleném čaji jsou například obsaženy chemicky jednodušší antioxidanty, tzv. katechiny, jimž se připisují ochranné íşčinky na tělesné tkáně. Včínské medicíně je zelený čaj užíván kléčbě a prevenci řady chronických onemocnění.
Předmětem zájmu lékařů byla vposlední době role zeleného čaje vochraně proti vzniku nádorů. Soustředili se na látku označovanou jako EGCG (epigalokatechin-3-galát), která je vzeleném čaji hojně zastoupena. Jak bylo zjištěno, EGCG má řadu íşčinků, které by mohly vantikancerogenní prevenci hrát významnou roli.
Především působí antioxidačně. Poškození genů tzv. kyslíkovými radikály může hrát vrozvoji nádorů svoji roli a právě antioxidační působení tkáně před poškozením chrání. Tato ochranná role EGCG byla laboratorně prokázána.
Dalším mechanismem, kterým může EGCG chránit tkáně před vznikem nádorů, je skutečnost, že zabraňuje angiogenezi – tvorbě cév, které přispívají krůstu nádorů tím, že je zásobují krví. Byla prokázána řada cest, kterými EGCG angiogenezi může potlačovat.
Jiným způsobem, kterým může zelený čaj, resp. jeho složka EGCG bránit růstu nádorů, je vliv na tzv. buněčný cyklus, tedy na geneticky naprogramovanou „životnost“ buňky, jejíž existence je vurčitém okamžiku zakončena zánikem, apoptíłzou. Nádorové buňky se vyznačují poruchou tohoto časově omezeného cyklu, apoptíłze se „vyhýbají“. Uvedená složka zeleného čaje přispívá (mimo jiné svým působením na tzv. tumor-supresorový protein) kvčasnému zastavení buněčného cyklu tak, aby zánik buňky byl včas spuštěn. Tím může přispívat kzániku náhodně vzniklých nádorových buněk.
Zelený čaj díky své složce EGCG může podpořitochranu před vznikem nádorů i dalšími způsoby, například svým antimikrobiálním působením. Je známo, že nádory žaludku mohou vznikat na základě postižení žaludeční sliznice infekcí bakterií Helicobacter pylori. Laboratorně bylo prokázáno, že zelený čaj přispívá kpotlačení této infekce.
Po laboratorní stránce se tedy zdá nepochybné, že zelený čaj obsahuje složky, které mohou být vochraně proti vzniku nádorů prospěšné. Pokud jde o výzkum vlivu zeleného čaje na tuto ochranu přímo vklinických studiích u lidí, výsledky jsou dosud ne zcela jednoznačné. Studií zatím není dostatek a pokud byly publikovány, jde vpodstatě téměř vždy o asijskou populaci (Japonsko, Čína). Vněkterých studiích se podařilo prokázat souvislost mezi množstvím vypitého zeleného čaje (studie uvádějí jako prospěšné vypití více než 3 šálků, některé i více než 10 šálků denně) a mírou ochrany před vznikem nádorů, jiné studie tuto souvislost statisticky významně nepotvrdily. Lékaři proto vorganizování dalších studií pokračují.
Vsoučasné době považují někteří autoři uvedeného článku konzumaci zeleného čaje, případně přípravků sobsahem výtažku ze zeleného čaje (např. až 3krát denně 1 g pevného přípravku sobsahem tohoto extraktu, což odpovídá přibližně 900 ml zeleného čaje) za prospěšnou a využitelnou jak vprevenci i vdoplnění léčby nádorových onemocnění. Výhodou je poměrně značná bezpečnost konzumace čaje či doplňků stravy sobsahem extraktu (je třeba samozřejmě dodržovat doporučené dávkování). Tím samozřejmě není řečeno, že zelený čaj nahrazuje jakoukoli jinou protinádorovou prevenci (je vždy třeba se vyhýbat jakýmkoli kancerogenním vlivům, např. kouření tabáku, ale i marihuany, která obsahuje značné množství kancerogenních látek).
Zelený čaj jistě podle dosavadních znalostí nemůže nahradit protinádorovou léčbu ordinovanou onkologem. Výhodou zeleného čaje však jsou i další prospěšné íşčinky, např. přispívá k působení proti rozvoji cukrovky a aterosklerozy. Budoucí lékařské studie jistě přinesou další zajímavé informace o tomto osvědčeném prostředku asijské tradiční medicíny.

Snowkiting | Zdravý životní styl | Houby | Kontaktní čočky | Plastika nosu | Zubní implantáty | Bio-life.cz | Mikroskopy | Snowboard, snowboard shop | Kvalitní parfémy